Reklamation

 

Här hittar du information om du vill reklamera ditt köp.

Leveranstid

Har du ändå frågor angående leveranstid ber vi dig ställa dessa frågor genom att svara på det mail du fick med din orderbekräftelse. Vi kommer ta hand om din fråga så snart vi kan.

Reklamera ett köp

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara under förutsättning att varan är behäftad med ursprungsfel. Men vänta inte med att påtala felet. Vänligen skicka ett mejl till oss på kundservice@nordpumpar.se och invänta respons innan du skickar tillbaka några varor. 

För att vi ska kunna behandla en reklamation, måste alla stegen nedanför ha gåtts igenom.

1. Modellbeteckning och serienummer

Skriv ner modellbeteckning och serienummer för produkt. 

2. Hitta ditt ordernummer

Ordernumret finns i ämnesraden i mailet du fick som orderbekräftelse.

3. Ta reda på ditt installationdatum

Kolla upp när installationen genomfördes.

4. Felbeskrivning

Var noggrann när du skriver felbeskrivningen så går din handläggning snabbare. Om du exempelvis meddelar oss, vilken felkod produkten uppvisar, går det fortare för oss att reda ut vad det är för problem och se till att rätt åtgärder vidtas.

Viktigt

Om du har garanti kvar på din pump så står inte du för några kostnader vid fabrikationsfel eller (om du även beställde installation utav oss) installationsfel.

MEN om vi inte kan konstatera något fel när vi är ute på plats eller om felet beror på handhavande eller slitage, så kommer kostnaden att debiteras dig som kund. Därför är det viktigt att felet måste kunna konstateras när montören är på plats.

Problem med värmepump?

Många problem kan åtgärdas genom att göra en felsökning. Vi har samlat de vanligaste felen på luft-luftvärmepumpar och hur man åtgärdar dem. Kanske kan du själv lösa problemet redan idag.

Fraktskador

Är godset skadat vid leverans? Vänligen mejla oss på kundservice@nordpumpar.se

Ångerrätt

Som kund har du också ångerrätt vid köp i vår butik. Läs mer om vad som gäller, om du vill ångra ditt köp.

» Till ångerrätt

Vad händer efter lagd reklamation?

Här får du information om vad som händer efter att du har lagt en reklamation.

Du har registrerat din reklamation. Vad händer nu?

1. Handläggning

Först handlägger vår reklamationsavdelning reklamationen. Vi kontrollerar att vi fått in all data vi behöver för att bedöma felet på din vara. Ibland kan handläggaren kontakta dig och lösa problemet per telefon. Om en reservdel behövs kan i de flesta fall handläggaren beställa eventuell reservdel direkt och lägga ut reklamationen till en installationsfirma. Vid vissa fall måste en installatör besöka dig och göra en felsökning för att se vad det är för fel.

2. Mail med förslag på tid för reparation

Du kommer få mail där installatören sänder ut information angående förslag på reparationstid. På grund av Covid-19 -epidemin kan inte installatören boka upp dig som kund innan han har fått eventuell reservdel. Många leverantörer har längre leveranstider än normalt.

3. Installatören besöker dig och reparerar din vara.

 

Luft-luftvärmepump - är aldrig primär värmekälla

En luft-luftvärmepump är alltid bara ett komplement till en primär värmekälla. Om du installerar en luft-luftvärmepump ska du därför behålla el-elementen, så att dessa kan hjälpa till vid riktigt låga temperaturer eller om luft-luftvärmepump går sönder. Du kan inte få någon kompensation för förlorad besparing eftersom en luft-luftvärmepump är ett komplement.

Vad är en primär värmekälla?

Enkelt förklarat är en primär värmekälla en värmekälla som kan ge huset hela dess årsbehov av värme. Många värmepumpar, pelletspannor, elpannor, vedpannor, oljepannor, gaspannor och fjärrvärme kan användas som primär värmekälla.

 

Mer information

Pröva tvister med hjälp av utomstående organ

Vid eventuella tvister i samband med reklamation så följer vi naturligtvis Allmänna Reklamationsnämndens beslut.